Marketing pro vyhledávače na Google
Google je co do používanosti druhý největší český vyhledávač (přichází z něj na české stránky průměrně zhruba 25 % lidí). Pravý sloupek ve výsledcích vyhledávání na Google je naplněn reklamami z reklamního systému Google AdWords. Tyto reklamy jsou placené za proklik, takže pokud si je objednáte, platíte pouze za skutečné uživatele, kteří přes reklamu prokliknou.
Cena za jeden proklik začíná na jednom americkém centu. Můžete si i zvolit platbu v českých korunách. Při nastavování měny je potřeba posoudit kurzy a bankovní srážky při měnových převodech, protože měna nastavená v AdWords později již nejde změnit (čert ví proč, každopádně všechno ostatní v AdWords změnit lze).
Reklama v pravém sloupku výsledků vyhledávání není jediný produkt Googlu, ale pro české prostředí je to produkt hlavní. Další produkty Google se opírají o věci, které většinou ještě pro češtinu nefungují. Mám na mysli zejména AdSense, což je umisťování reklam do třetích stránek automaticky podle tématu stránky, nebo Google Local. To jsem ale odbočil. Podstatné je, že AdWords je hlavní produkt a je nejvýhodnější.
Stačí pár věcí. Co je potřeba:
Zaregistrovat se, jinými slovy vytvořit si AdWords účet.
Mít způsob, jak Googlu platit. Ideální je mezinárodní platební karta, ale jde to i převodem z účtu. Způsoby platby probírám níže.
Zaplatit vstupní poplatek 5 dolarů (něco málo přes sto korun).
Stránky, na které se lidé po kliknutí dostanou (to pokládám za samozřejmost).
Hezké je, že si můžete účet v AdWords zřídit i bez toho, abyste platili nebo zadávali číslo karty. Můžete si naklikat kampaně a účet bude fungovat, jenom se reklamy zatím nebudou nikomu zobrazovat. Aby se reklamy rozběhly, je potřeba zadat platební údaje. Ani potom po vás nikdo nebude chtít telefon, jméno nebo jiné soukromé údaje.
Většina lidí se v AdWords zasekne na tom, jak zařídit platbu. V Americe, kde jsou běžné platební karty a solidní banky, asi nikdo nechápe, jaký s tím mohou být v Česku problémy.
Jsou dvě základní možnosti, jak za Google AdWords platit:
Platební kartou
Převodem z účtu
Svůj způsob platby si můžete zvolit a později jej změnit.
Ta karta musí být mezinárodně platná a použitelná na internetové platby. České sranda-karty nefungují. Pokud nevíte, zda máte mezinárodní platební kartu, zeptejte se ve své bance (že jdou z vaší karty např. vybírat v Německu eura, ještě nemusí nic znamenat). Žádná česká banka (pokud vím) už dnes naštěstí nemá problém s vydáním mezinárodní platební karty. Dá se to zařídit za dva dny. Některé banky si ovšem účtují další hanebné poplatky, takže je potřeba opatrnosti, abyste nevyplázli kilo měsíčně jen tak z legrace. Nezařizujte si kartu ani u České spořitelny, protože ta vyžaduje u platby jakýsi potměšilý bezpečnostní kód, takže v důsledku toho prakticky nefunguje (stav v září 2005).
Číslo platební karty stačí zadat do Účtu AdWords, to se dělá pod záložkou Můj účet. Jakmile číslo zadáte, reklamy se rozběhnou.
Platební kartou se platí zpětně -- buďto po vyčerpání určitého limitu, nebo na konci měsíce. Ten měsíc reklamy v zásadě jedou na úvěr, Google si to z karty strhává až podle prokliků.
Zní to bezproblémově, ale má to zádrhel -- referenční číslo v kombinaci s hloupostí některých českých bank.
Pokud si zvolíte platbu převodem, dostanete číslo účtu, na který máte zaplatit doporučenou částku. Dále dostanete pro každou jednu platbu tak zvané referenční číslo, které funguje podobně jako náš variabilní symbol -- podle referenčního čísla Google rozpoznává platby. Teď přijde pointa. Referenční číslo má dvanáct číslic. Pokud zadáte referenční číslo do chlívku pro český variabilní symbol, některé české banky useknou poslední dvě číslice, a Google tím pádem platbu nerozpozná. Český variabilní symbol mívá totiž číslic pouze deset.
Když už se taková lapálie stane (peníze se strhly, Google je dostal, ale nepochopil), je potřeba Googlu zavolat nebo napsat email s podrobnostmi (AdWords má celkem solidní podporu). Trvá jim pak zhruba dva týdny, než platbu v Irsku dohledají a připíšou ji ve prospěch účtu. Mezitím ale reklamy stojí.
Jak to udělat, aby do Google dorazilo referenční číslo celé:
zeptat se ve své bance, kolik číslic dovolují ve variabilním čísle (některé deset, jiné více) a ověřit si, jestli nekecají
referenční číslo přidat do zprávy pro příjemce
pokud to jde, referenční číslo zadat do jména odesílatele
Prostě to referenční číslo vražte všade, kam můžete. Tolik o referenčním čísle (jenom ještě pamatujte, že je pokaždé jiné).
Platba bankovním převodem se realizuje předem -- mluví se o předplatném nebo též o platbě předem. Reklamy se spustí až poté, co peníze do Googlu dorazí na účet a platba se zpracuje. Rozběhnutí účtu je tedy mnohem pomalejší (i několik týdnů) než při platbě kartou (to běží okamžitě). Doporučuji platit to po několika tisících korun, ať s tím není tolik práce.
Když uvážíte pohodlí, pracnost a pravděpodobnost komplikací, vychází platba kartou jako mnohem lepší způsob než bankovní převod.
Nebudu zde zbytečně zacházet do podrobností o tom, co je to třeba kampaň nebo reklamní sestava (to popisuji jinde a AdWords má celkem solidní nápovědu). Jenom stručně:
Na mnoho českých slov se lze dostat na ceny kolem čtyř centů za proklik (zhruba jedna koruna). O některá slova je velký zájem, a tak jsou dražší. Například na slovo "hosting" jsem musel nasazovat i 25 centů za proklik, abych se udržel na první stránce výsledků. V některých případech se vyplatí za dobře cílený proklik zaplatit i více.
Hodně přitom záleží na tom, jak dobře jsou vybrána klíčová slova a jak je napsán reklamní text. Google má rád, když se na reklamy hodně kliká (má z toho peníze). Když uživatelé na reklamu hodně klikají, říká se, že reklama má vysokou míru prokliku, anglicky Click Through Rate (CTR). Míra prokliku se počítá jako počet prokliků děleno počet zobrazení (to celé krát sto, aby to vyšlo v procentech). Míra prokliku se dá počítat jak pro jednotlivé reklamní texty, tak pro jednotlivá klíčová slova.
Čím vyšší je míra prokliku, tím výše Google reklamu ve výsledcích umisťuje. Přesnější kritérium řazení (rank) se počítá jako nabídnutá cena × míra prokliku (Google namísto míry prokliku začal používat termín Skóre kvality, v zásadě jde o odhad míry prokliku).
Míra prokliku a cena za proklik jsou spojené nádoby. Čím vyšší bude jedno, tím nižší bude druhé, a naopak (nepřímá úměra).
Když se nasadí příliš názká cena (v praxi menší než 5 centů) nebo když má klíčové slovo nízkou míru prokliku, může to vést k tomu, že se klíčové slovo stane neaktivním. Pak se mu musí navýšit cena, aby začalo znovu fungovat. Naopak, pokud je míra prokliku dobrá, Google automaticky (podle konkurence) snižuje skutečné ceny až na půl centu za proklik!
Nevím. Vím ale, jak se k nim postupně dopracovat. Většinou napíšu více reklamních textů a nechám je tak dva týdny běžet. Potom na to mrknu a ty texty, které nefungují, povypínám. Napíšu nové obměny úspěšných textů a nechávám to běžet dál. Postupně se tímhle šlechtěním dostávám k docela funkčním reklamním textům.
O AdWords by se dalo psát strašně dlouho. Je to moc fajn systém, laciný, výhodný, s dobrým reklamním zásahem. Patří mu budoucnost, pokud mohu soudit.
Jedinou nevýhodou Google AdWords v českém prostředí (když pominu občasné trable s platbami) je relativně malý zásah. Vyhledávač Google používá pouze zhruba čtvrtina české internetové populace a reklamy z AdWords jsou (většinou) pouze v pravém sloupku, nikoli v hlavním hledání. Tím pádem na reklamy kliká relativně málo lidí. Většinou se mně i mým klientům inzerce v AdWords natolik vyplácí, že bych rád utrácel ne dva dolary denně, ale dvacet dolarů. Jenomže nemůžu, protože v daném segmentu prostě není tolik českých hledajících potenciálních zákazníků. Pokud jde o oslovení anglicky mluvících zákazníků, je jich většinou dostatek.
Celé rozhraní AdWords je navrženo příjemně a dobře se s ním pracuje i v češtině (mám v tom trochu prsty, ale to není důvod, proč to chválím). Jestli Google AdWords neznáte, rozhodně doporučuji bližší seznámení. Jak jsem psal výše, účet si můžete na zkoušku zřídit, aniž byste cokoliv platili.
Jak psát web píše Yuhů, Dušan Janovský. Kontakt.