Rok 2003: webová reklama

Po celý uplynulý rok bylo možno pozorovat odklon od klasické grafické reklamy k reklamě textové. V prodeji reklamy se odehrál posun podstatných objemů od zprostředkovatelských mediálních agentur k přímému prodeji jednotlivými servery. V grafické reklamě dominuje flash. Narozdíl od předchozích shrnutí ročních trendů (prohlížeče, zařízení) reklamě nerozumím vůbec, takže reklamní experti se budou při čtení následujících řádků chytat za břicho a padat smíchy ze židlí.

Text versus grafika

Pro většinu webových trendů platí, že jsme zhruba dva roky za opicema za USA. Tam už nejméně rok vědí, že klasická grafická reklama je oproti textové reklamě neúčinná, a chovají se podle toho. Průměrná klikanost bannerů v řádu promile je katastrofální neúspěch grafické reklamy jako interaktivního formátu. Ono se to teda ví už déle, ale teprve letos se kolem toho u nás něco dělo. Začaly se vyvíjet, prodávat a masivně prosazovat formáty textové reklamy a to zejména na portálových vyhledávačích. Textová reklama je mnohem klikanější než grafická, patrně nese i větší sdělení. Osobně nevím, jestli si tu klikanost udrží, uvidíme. Je možné, že se uživatelé naučí, že je to jenom reklama, nebo naopak zjistí, že kdo umí zadat dobrou textovou reklamu, má i dobrý web? To už jsou věštby, chtěl jsem se věnovat objektivním trendům.

Přímější prodej reklamy

Zatímco v roce 2002 většinu webové reklamy zprostředkovávaly mediální agentury (např. MIA, Arbomedia), v roce 2003 už jsem ten dojem neměl. On teda za to může právě ten posun ve formátech od grafické k textové. Podstatnou část textové reklamy si portály nyní prodávají samy buď přes vlastní nebo přes úzce spřízněnou distribuční síť. Prodávají se hlavně zápisy do sekcí a klíčová slova.

Dříve důležitá agentura MIA dokonce teď na podzim skončila. Nový důležitý subjekt na trhu je pouze slovenský e-Target, který se snaží proniknout do Česka (zatím pouze na menší portály, takže dost marně). Hodně lidí se teď na podzim a v zimě snaží něco zadávat do Google AdWords. Protože je českých inzerátů v AdWords zoufale málo, neběží ani Google AdSense pro české stránky (a v dohledné době nepoběží).

Na poli webové komerce se rok od roku prohlubuje kocovina způsobená faktem, že na webu je velice obtížné z čehokoliv vytřískat prachy. Uživatelé totiž na web chodí do značné míry pro věci a informace zadarmo a bezpečné platby (kromě placených esemesek) jsou v nedohlednu. Webové obchody se tak tak drží nad vodou a jediný, kdo na webu slušně vydělává, je vlastně akorát Seznam. Dříve to vypadalo, že reklama přinese zisky i malým a středním serverům, ale teď, jak na ni nikdo nekliká a nikdo ji moc nekupuje, se to nezdá. Hlavně pro menší servery bude až do nástupu českého AdSense nebo nějaké tuzemské obměny pořádného veřejného PPC systému celkem krušno. Hodně serverů stále žije z nadšení autorů nebo z investic, pravděpodobně nenávratných.

Formáty, flash a brand

I přes nástup textové reklamy se velmi vyvíjí reklama grafická. Jednak tu jsou vedle starých i nové formáty. Namátkou široký banner něco kolem 702x90 pixelů úplně nahoře na stránce (zpravidla ještě nad logem), příšerně velký čtverec uprostřed článku (i když ten je starší). Nebo reklama stick-add: to je taková ta hrůza, co se zpožděním roluje se stránkou, lepí se ke spodnímu okraji okna a většinou nejde odstřelit. (Naštěstí se reklamáři ten stick-add ještě moc nenaučili programovat ve striktním módu a neroluje jim to :) ) Naopak ustupují pop-upy, asi protože už má hodně lidí nějaký ten blokovač nových oken.

No ale hlavně je čím dál víc grafické reklamy ve flashi. Ono se zase neni čemu divit, je to mnohem mocnější technologie než animované gify. Akorát už přichází o výhodu jednoznačného formátu. Ne všichni uživatelé mají nainstalovánu nejnovější flashovou plužinu, a tak se musejí tvůrci reklam přece jenom trochu omezovat.

Flashové reklamy jsou zatím spásou grafických bannerů, protože mohou propagovat brand mnohem lépe a jemněji, než humpolácké animované gify. Brand firmy asi zůstalo jako to jediné, co je uživatelem přehlížená grafická reklama schopna zprostředkovat. Když vám na okraji stránky jemně bliká kokakola nebo oscar, je to srovnatelné s reklamou na billboardech (na ně taky nikdo nekliká). Akorát že je to cílenější a řádově levnější.

 

Publikováno 3. ledna 2004

Tento článek je původně z weblogu 

 

Reklama

www.webhosting-c4.cz, extra rychlý SSD webhosting s doménou v ceně
o tvorbě, údržbě a zlepšování internetových stránek

Návody HTML CSS JavaScript Články Ostatní

Články Katalog zdrojů SEM SEO

Jak psát web píše Yuhů, Dušan Janovský. Kontakt.