Změna domény

doporučení a metodika pro odhad poklesu na Google po změně domény

Doporučení - Technikálie změny domény - Na jaké URL adresy - Řešit to vůbec? - Jak odhadnout dopad změny

Doporučení

Příklady dobrých důvodů pro změnu domény fungujícího webu:

Příklad fakt blbých důvodů pro změnu domény:

Následující text předpokládá, že teda mám ke změně domény dobrý důvod. Obecné rady na výběr domény z hlediska SEO nebo povídání o doménách mám v samostatných textech.

Technikálie změny domény

Přesměrování 301

Je bezpodmínečně nutné staré úspěšné adresy přesměrovat na nové adresy. Přesměrování http hlavičkou 301, v nouzi 302. Jiné druhy přesměrování (meta tag, odkaz, javascript apod.) jsou nouzové metody a nejen že nemusejí fungovat, ale můžou i dělat problémy (např. vzniknou duplicity).

Logika přesměrování

Hlavní důvod, proč přesměrovávat starou doménu na novou, jsou uživatelé. Aby jim to fungovalo, aby jim fungovaly oblíbené položky a uložená URL.

Sekundární důvody, ale pro SEO chápané jako hlavní, jsou přesun odkazů a přesun popularity starého webu na nový.

V případě odkazů vyhledávače deklarují, že přes přesměrování odkazy převádějí. Většinou je to pravda, ale sem tam se něco nepřevede, něčím se to drobně vydělí nebo na něco chybí crawlovací čas, takže to nastane pozdě.

Ve vlastním zájmu vyhledávačů je převádět dobrým přesměrovaným stránkám i popularitu, ale ne vždycky jsou si jisté, že se převod děje za dobrým úmyslem, tak jsou opatrné. Typický nedobrý úmysl je koupit si populární doménu a přesměrovat ji na úplně jiný obsah. V takovém případě vyhledávače popularitu převádět nechtějí.

To je mimo jiné i důvod, proč je nutnou změnu domény lepší dělat bez redesignu webu.

Rizika nepřesměrované domény

Pokud stará doména není přesměrovaná na novou správně, hrozí hlavně duplicitní obsah. Google najde na staré i na nové doméně stejný obsah a nebude vědět, kam má uživatele posílat. Zdánlivě jde tedy o propad o polovinu. V praxi je to víc, protože stránky se dělí i o rank a jiné faktory popularity. Vzhledem k nelineárnosti vztahu rank : návštěvnost (v konkurenčních sektorech stačí zhoršit se o trochu a vede to k velkému poklesu pozic),se dá odhadnout, že pokles návštěvnosti bude větší než poloviční.

Zkontrolovat inerní odkazy

Pokud nějaké interní odkazy obsahují i hostname (tj. nejsou relativní), je potřeba ve všech kódech a zdrojácích toto hostname vyměnit za nové, nebo to jinak opravit tak, aby odkazy na nové doméně vedly na novou doménu. Ne na starou. Z ní by se sice přesměrovaly na novou (pokud je dobře udělané přesměrování), ale lepší je vždycky odkaz vést přímo, nikoli přes přesměrování.

Zkonktrolovat server

Když je se změnou domény spojená i změna serveru, je potřeba server zkontrolovat. Jestli odpovídá rychle, jestli neblokuje roboty vyhledávačů atd.

Nový web spustit den až dva před přesměrováním

Doporučuji spustit nový web den až dva před přesměrováním a odněkud na něj odkázat. Pak zkontrolovat, jestli se indexuje. Založit si na něj Search Consoli a hlídat, jestli už v prvních hodinách Search Console nekřičí. Není nutné nechat procrawlovat celý web, spíš jen pár stránek. Teprve po ujištění, že je všechno v pořádku, zapnout přesměrování ze staré domény na novou.

Na jaké URL adresy

Ideální je doménu neměnit, ale když už se musí, tak

Proč: protože to vyhledávači fakt ulehčí přepočet a převod. Zvýší to pravděpodobnost, že se přenese větší část popularity.

Pokud nejde zachovat cesty

Tak už je to jedno. Jestli se URL se změnit musí, tak na cokoli.

Subdomény, nebo adresáře?

Z hlediska SEO je to jedno.

Já preferuju adresáře, protože se potom spousta věcí jednodušeji spravuje (nastavování webů, externí nástroje typu Search Console, Ahrefs apod.). Subdomény doporučuji, když je zřejmé, že obsah na subdoméně bude technologicky odlišný (nikoli jen obsahově nebo jazykově) a víte, že by se různé technologie na jedné hosname neměly rády.

Nějaké další rady ohledně URL mám v samostatném textu.

Změnit protokol na https

Při jakékoli změně domény považuji za nutnost převést případný http obsah na https protokol. Úplně bez debaty, máme 21. století. Změna protokolu sice je změna URL adresy, ale když už se URL stejně mění, tak je potřeba mít novou na https.

Nejde jen o Google, jde o chybovost

Čím složitější si to uděláte, tím víc tam nasázíte chyb. To je další argument pro pouhou výměnu domény.

Pokud část původní domény nechci přesměrovat

Nejlepší je přestěhovat a přesměrovat fakt všechno, bez výjimek. Pokud udělám výjimky, vyhledávač to znejistí.

Když o nějakém obsahu vím, že ho už fakt nechci stěhovat, tak je lepší mu dát odpověď 404 nenalezeno. Naopak přesměrovávat špatný obsah na hlavní stránku nového webu je častá praxe, ale dost debilní nápad. Vyhledávač není hloupý a je mu jasné, že na nové hlavní stránce ten starý obsah nebude, takže nemá důvod taková přesměrování akceptovat (ani přenesením odkazů, natož popularity).

Řešit vůbec převod domény?

Jen když se to vyplatí. Pokud má stará doména ekonomicky nevýznamnou návštěvnost, nevyplatí se nad tím moc spekulovat a převádět to pozorně.

"Významná návštěvnost" je pro každého různé číslo. Někdo klidně nechá chcípnout domény s deseti tisícovou návštěvností denně, já se pečlivě věnuji doménám s návštěvností desítek lidí denně.

Čím více návštěvnosti je z vyhledávání, tím více je potřeba změnu z hlediska SEO řešit. Na web, kam chodí lidé hlavně ze zvyku (tedy ne z vyhledávání), se naučí klidně chodit na jinou adresu.

Kdy doménu převádět

Pokud má odvětví sezónu, tak co nejdříve po konci sezóny. Propad může trvat mnoho měsíců.

Jak odhadnout dopad změny

Kdo převáděl doménu, je z Google zvyklý na propad návštěvnosti. Dočasný nebo trvalý, větší nebo menší.

Tento návod má ambici pomoci odhadnout velikost toho propadu.

Na hloubce propadu se podílejí tyto faktory:

tabulku, Yuhů, chceme tabulku!!!

dobré faktory blbé faktory impakt
kdy při převodu klesne návštěvnost málo kdy při převodu klesne návštěvnost hodně  
nekonkurenční sektor vysoce konkurenční sektor ****
kvalitní, dlouhý a unikátní obsah, vlastní obrázky web bez obsahu, s krátkými texty, bez unikátních obrázků s cizím nakopírovaným obsahem **
přesměrování 1:1 kromě domény změněné i cesty (část URL za doménou) **
co nějak funguje, to nechat změna domény spojená s redesignem webu **
brandová návštěvnost, typicky název firmy (z principu málo konkurenční)   *
návštěvnost z vyhledávačů není spojená s nějakým slovem z názvu staré domény návštěvnost z vyhledávačů přicházela z velké části díky nějakému slovu ze staré domény, který v nové doméně není *
návštěvnost z vyhledávání rozptýlená na mnoho URL a dotazů málo cílových stránek z malého množství dotazů *

Průměrný propad

Podle mých zkušeností vychází průměrný propad návštěvnosti z Googlu takto:

průměrný případ
první 3 měsíce po změně domény dalších 6 měsíců potom
pokles na 60 % z předchozí návštěvnosti z Google 90 % návštěvnosti z Google neměřitelné

To byl průměr, odpozorovaný z toho, co jsem zhruba tak viděl za posledních 5 let.

Máte jiná průměrná čísla? Dejte mi vědět.

Efekty delší než zhruba rok po změně nejsou dobře měřitelé (ani pocitově). Na webu i ve světě je příliš mnoho změn, má to zpětné vazby atd. Viděl jsem ale případy webů, které se po propadu návštěvnosti nikdy nerozjely.

úžasný případ změny domény
první 3 měsíce po změně domény dalších 6 měsíců
bez poklesu nebo na 90 % návštěvnosti z Google bez pozorovatelné změny

Úžasné případy změny domény nastávají zejména v nekonkurenčních sektorech, u velkých webů s vlastním obsahem, dobře technicky udělané, bez změny struktury webu a interního prolinkování. A s kontrami při změně.

zoufalý případ změny domény
první 3 měsíce po změně domény dalších 6 měsíců
pokles na 20 % z předchozí návštěvnosti z Google pokles na 30 %

Zoufalé případy nastávají v extrémně konkurenčních sektorech. V konkurenčních hledáních totiž stačí pokles o několik málo "bodů" ranku, aby se výsledky z první stránky vyhledávání ve velké konkurenci propadly na další stránky výsledků. Jde typicky o weby bez vlastního obsahu, které mají problém získávat návštěvnost hledající informace. Weby také bodovaly hlavně kvůli doménovému jménu (nějaké dobré slovo ve staré doméně, které už v nové nemají).

Jak přibližně spočítat propad změny domény

Začněte průměrem 60 % poklesu.

Pak si ve výše uvedené tabulce pojmenujte, co pro váš web platí. U dobrých faktorů si za každou hvězdičku impaktu připočítejte 5 procentních bodů. Pokud naopak platí blbé faktory, 5 procentních bodů si odečtěte. Tak dostanete hrubý odhad poklesu návštěvnosti v prvních třech měsících.

Příklad:

málo konkureční obor (+1 *, nějaký odhad mezi -4 * a +4 *), web s nakopírovanými popisky a bez delších vlastních textů (-2 *), přesměrovaný 1:1 (+2 *), bez redesignu (+2 *), bez brandové návštěvnosti, ale s návštěvností ze spousty dotazů (+1 *). Výsledek hvězdiček impaktu je +4 *, takže odhad poklesu je na základních 60 %, plus 4 krát 5 % za hvězdičky impaktu. Dohromady pokles na 80 % původní návštěvnosti na 3 měsíce.

Na další půlrok to bude něco kolem 95 % (odhad interpolací bez výpočtu).

Ještě tabulka s příklady konkurenčnosti

přlibližná konkurečnost oboru
nekonkurečnost oboru
ve hvězdičkách impaktu
příklady sektorů
+ 4 *, nekonkurenční věda, povídky, názory, bláboly
+2 *, málo konkurenční návody, diskuse, předpověď počasí, encyklopedické dotazy, historie
+1 *, málo konkurenční recepty, výsledky sportky, horoskopy, cestopisy, bazarový prodej
0 *, středně konkurenční prodej širokého specifického sortimentu (náhradní díly), recenze, popis lokalit, adresy firem
-1 *, středně konkurenční prodej běžného zboží se širokým sortimentem, recenze hotelů
-2 *, docela konkurenční spotřební elektronika, příbalové letáky k lékům, slevové kupóny, recenze drahých výrobků
-4 *, vysoce konkurenční prodej automobilů, zájezdů, pojištění, realit, mobilů, léků apod.

 

 

 

 

 

Reklama

www.webhosting-c4.cz, extra rychlý SSD webhosting s doménou v ceně
o tvorbě, údržbě a zlepšování internetových stránek

Návody HTML CSS JavaScript Články Ostatní

Články Katalog zdrojů SEM SEO

Jak psát web píše Yuhů, Dušan Janovský. Kontakt.