Dotazy, které do vyhledávače zadávají uživatelé, se obvykle rozdělují do tří typů:
Takovéto dělení ovšem není běžně akceptované, často se transakční dotazy chápou jenom jako podtyp dotazů informačních, případně navigačních.
Teď co jednotlivé druhy dotazů znamenají:
Uživatel se někam chce dostat a ví, kam. Obvykle se chce dostat na právě jednu stránku, kterou už zná. Příklady navigačních dotazů:
Jak je patrné, nejčastěji se hledá název serveru. Dost často ale lidé hledají i překlepy nebo názvy zastaralé či podobné. Podstatné pro klasifikaci jako navigační dotaz je to, že se uživatel chce dostat na konkrétní stránku. Jestli dotaz přesně odpovídá tomu, kam se chce dostat, není podstatné.
Navigační dotazy se v angličtině označují "to go".
Uživatel chce nějakou informaci. V podstatě se jedná o všechny dotazy, které nejsou navigační, transakční nebo nesmyslné. Uživatel prostě chce něco vědět. Příklady:
Informační dotazy se v angličtině označují "to know".
Transakční dotazy klade uživatel v situaci, kdy chce něco udělat. Stáhnout software, koupit ledničku, objednat pizzu, poslat smsku. Od navigačního dotazu se liší tím, že v případě transakčního dotazu je uživateli v podstatě jedno, na jaké stránce to udělá. Od informačního dotazu se to liší zase tím, že uživatel už je informovaný a už chce jenom udělat nějakou akci. Příklady transakčních dotazů:
Z některých příkladů dotazů vidíte, že stanovit hranici mezi informačním a transakčním dotazem je asi nemožné. Chci pizzu poslat domů (to by byl transakční dotaz), nebo si pro ni chci zajít do restaurace (to by byl dotaz informační)? Z dotazu to poznat není. Ale to je fuk, podstatné je uvědomit si, že informační a transakční dotazy leží na nějakém spektru.
Transakční dotazy jsou v průměru dosti komerční. To například znamená, že je na ně drahá PPC reklama.
Transakční dotazy se v angličtině označují "to do".
Zrychluje to vzájemné pochopení, pokud se bavíte s někým, kdo se zabývá SEO nebo vyhledáváním. Prostě se řekne "navigační dotaz" a šup, hned je všem všechno jasné.
Navigační dotazy mají zajímavý histogram klikání na pozice. Histogram klikání nikde veřejně k vidění není, ale protože vyhledávání vyvíjím, pár jsem jich viděl. Protože na navigační dotaz existuje zpravidla jen jedna správná odpověď -- jeden odkaz, lidé na ten odkaz klikají. A na ostatní neklikají. Takže ten histogram je velmi špičatý. Oproti tomu histogramy informačních dotazů jsou obvykle dost ploché.
Vyhledávače mají hlavně problém s transakčními dotazy. Jednak jsou nejvíc zaspamované, protože se na PPC dá v komerčních tématech nejvíc vydělat (tzv. MFA). Problém je ale ještě něco jiného. Zatímco u informačních dotazů může vyhledávač s určitou vysokou pravděpodobností tipnout, že stránka je o vyhledávaném tématu, a tedy že pravděpodobně obsahuje odpověď, v případě transakčních dotazů to není tak jednoduché. Z toho, že se na stránce píše o objednávce pizzy, ještě totiž neznamená, že tu pizzu skutečně někdo přiveze. A stránka, která tvrdí, že posílá smsky, je umět posílat nemusí. Dokud si roboti nebudou kupovat ledničky a posílat smsky, tak se musejí spoléhat na odkazy. A právě v oblasti transakčních dotazů jsou odkazy nejvíc vyspamované.
Jak psát web píše Yuhů, Dušan Janovský. Kontakt.